Menu

פרשת מטות

נילי ואזנה תוהה האם צילה של מחלת האנורקסיה מרחף מעל חוקי נדר האיסר המופיעות בפרשת מטות.

פרשת מטות – "לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ": כשאשה מפסיקה לאכול

לקט ישראל ופרשת מטות

פרשת מטות כוללת חוקים הקשורים ל"נדר האיסר". כמו בהקשר של יום כיפור, "עינוי הנפש" הכלול בנדר זה משויך בדרך כלל לנושאים של הימנעות מאכילה. בהקשרים הללו, הצום הינו החלטה אישית ואפקטיבית; אנו מקווים להשפיע דרכו על אחרים וכן לעצב את עצמנו. אך הצום נמצא במרחק שנות אור מהרעב שהוא תוצאתו של חוסר באוכל, המוכתב על ידי נסיבות חיצוניות ומהווה כוח הרסני. בארגון 'לקט ישראל' אנו עמלים בכדי למגר את סוג הרעב השני הזה, הסוג ההורס אנשים ומחליש את החברה, מקרבנו.

נילי ואזנה

נילי ואזנה היא מרצה בכירה באוניברסיטה העברית בירושלים בחוגים למקרא ולהיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו. היא עוסקת במקרא על רקע ספרות המזרח הקדום, ובוחנת את ההיסטוריה התרבותית של תקופת המקרא ואת ההתפתחות הרעיונית והאידיאולוגית של הספרות המקראית. 

פרשת מטות פותחת בדיני נדרים ושבועות והפרתם (במדבר ל:ג-יז). נדר הוא התחייבות עתידית שאדם מתחייב מרצונו החופשי. לרוב הנדר מלווה בתנאי, כפי שנודר יעקב בבית אל: "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל-בֵּית אָבִי" (בראשית כח:כ-כא). כשהתנאי מתגשם, הנודר חייב לקיים את התחייבותו ללא דיחוי, וספרות החכמה מזהירה: "כַּאֲשֶׁר תִּדֹּר נֶדֶר לֵאלֹהִים אַל-תְּאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ… טוֹב אֲשֶׁר לֹא-תִדֹּר מִשֶּׁתִּדּוֹר וְלֹא תְשַׁלֵּם" (קהלת ה:ג-ד; וכן דברים כג:כב-כד).

מרבית סיפורי הנדרים במקרא עוסקים בנדרי מתנה, שבהם הנודר מתחייב לתת מרכושו – כמו יעקב בבית אל (בראשית כח:כב); להקריב קרבן – כמו שנדר יפתח (שופטים יא:ל-לא); או אפילו להקדיש ילד לאל, כפי שנדרה חנה (שמ"א א:יא). אולם הפרשה שלנו עוסקת בנדר מסוג אחר, נדר אִסָּר. הנודר אינו מוותר על רכושו אלא על הנאתו על ידי סגפנות. נדר אִסָּר מיוחד הוא נדר הנזיר, שבו מתקדש האדם על ידי שהוא נמנע מגזיזת שערו, משתיית יין וממגע בטומאה (במדבר ו:ו-כא). בפרשת מטות, אחרי הכלל: "אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה'… לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל:ג), מפרט הכתוב סידרת מקרי מבחן שכולם עוסקים אך ורק בנשים: מה קורה כאשר אישה נודרת נדר אִסָּר בבית אביה או בפני בעלה, ומה תוקף הנדר כאשר אישה היא אלמנה או גרושה; איך יכול האב או האיש להפר את הנדר ואת האִסָּר של האשה ומתי הוא תקף. הכלל העולה מן הדברים הוא שהנודר צריך לעמוד ברשות עצמו, ואם לא כן חייב ראש המשפחה להסכים לנדר, ולו גם על ידי הסכמה שבשתיקה. אולם אם עוסק החוק בנדרים של כל האנשים שאינם עומדים ברשות עצמם, מדוע לא נזכרו הבנים?

הפיסקה אינה מפרטת מה כולל נדר אִסָּר אך ניתן ללמוד זאת מהביטויים הנוהגים בה. לצד הביטוי 'אִסָּר עַל נפש' החוזר בה 11 פעם מופיע גם פעם אחת הצירוף "לְעַנֹּת נפש" (במדבר ל:יד). עינוי נפש מוכר מדיני יום הכיפורים, ולפי דברי הנביא "לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע" (ישעיהו נח:ג) והמזמור: "עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁי" (תהלים לה:יג) עינוי נפש הוא קודם כל צום. הדיון בגמרא בשאלה מהם נדרי 'עינוי הנפש' שנדרה האישה מדבר על הימנעות מאכילת פירות (נדרים עט, ע"א). בשבת, הבעל אינו צריך להפר את נדרה של אשתו מפורשות "אלא אומר לה טלי ואכלי, טלי ושתי, והנדר בטל מאליו" (נדרים עז, ע"ב).

מחלת האנורקסיה שכיחה בעיקר אצל בנות צעירות. על אף שהיקף התופעה ושכיחותה גדלים בתקופה האחרונה, גם בעבר היו אנשים – בעיקר נשים, בעיקר צעירות –  שנקטו בהרעבה עצמית. יתכן שיש בכך כדי להסביר מדוע מקדיש חוק הנדר בפרשת מטות 14 פסוקים לסוגיית מידת התוקף של נדר האיסר שנדרה האישה דווקא, ומסיים בסיכום: "אֵלֶּה הַחֻקִּים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת-מֹשֶׁה בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ בֵּין-אָב לְבִתּוֹ בִּנְעֻרֶיהָ בֵּית אָבִיהָ" (במדבר ל:יז). חוק הנדר מעביר את האחריות על מוצא פיה של האישה שאיננה עומדת ברשות עצמה לאחר, אביה או אישהּ. ייתכן שהחוק המיוחד הזה מציב 'מבוגר אחראי' בין התחייבותה לענות את נפשה, ובין האפשרות שהיא תִדרדר למצבים של הרעבה עצמית מסוכנת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן