Menu

תזונה, קורונה ולקט ישראל

מחקרים שנערכו במדינות שונות מראים כי המצב התזונתי של האוכלוסייה משפיע במידה רבה מאד על מהלך מחלת הקורונה. מחלות הקשורות בתזונה לקויה כמו השמנה, סוכרת, מחלות לב, מחלות כליה וכבד ואולי אף חסרים תזונתיים כגון חוסר בויטמין D, פוגעים במערכת החיסונית ומעלים באופן מובהק ועצמאי את הסיכון לתחלואה חמורה, אשפוז בטיפול נמרץ, הזדקקות להנשמה ותמותה. כמו כן, נמצא שהמחלה בעולם פוגעת באופן חמור יותר באוכלוסיות חלשות, בין היתר על רקע מצב תזונתי ירוד יותר.

ישראל, עוד טרם פרוץ מגיפת הקורונה, מתמודדת עם אתגר לאומי בריאותי של תזונה מזיקה. השמנה וסוכרת על הסיבוכים והנזקים הנלווים להן, פוגעות במבוגרים ובילדים באוכלוסייה הכללית בשיעורים הולכים וגדלים.

סיבה מרכזית לכך היא שמזון אולטרא מעובד מהווה המקור ממנו מגיע כ-50% מהקלוריות מהן ניזונים בני הנוער וכ-40% מהקלוריות מהן ניזונים המבוגרים. מדובר במזון עתיר בסוכר, מלח ושומן אך חסר ברכיבים תזונתיים חיוניים. מזון אולטרא מעובד גורם לאוכלוסייה בארץ לסבול לא רק מהשמנה, אלא גם משיעורים גבוהים מאוד של חסרים בויטמינים ומינרלים כגון: ברזל, אבץ ,יוד, ויטמין D וסידן. יתרה מזאת, ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בצריכת סוכר מוסף ושתיה ממותקת.

היקף התחלואה התזונתית חמור במיוחד בקרב כ-18% מהציבור הסובלים מאי ביטחון תזונתי כרוני, ביניהם כשליש מילדי ישראל. אוכלוסיה חלשה זו חסרת יכולת כלכלית לרכוש סל מזון בריא, נאלצת להישען על תרומות מעמותות או יוזמות פרטיות, שהמזון שהן מחלקות אינו תמיד איכותי תזונתית.

נראה שלאור ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה מספר המשפחות והאנשים הסובלים מאי בטחון תזונתי רק יגדל. כבר מזה מספר שבועות שאנו שומעים על פניות רבות של "נזקקים חדשים" לסיוע בעמותות ובמחלקות הרווחה. לכן, המשמעות של תרומת מזון מזין היא קריטית במיוחד בתקופה זו.

אנו, בלקט ישראל, מתמקדים בתרומה של ירקות ופירות המספקים ויטמינים ומינרלים שחשובים לבריאות בכלל ולמערכת החיסון בפרט ומקפידים על איכות ומגוון גדול. הארוחות המבושלות שרכשנו בתקופת משבר הקורונה נבדקו מבחינת הרכבן התזונתי. הקפדנו על מזון מחומרי גלם טריים ולא מעובדים ועל איזון בין חלבון, פחמימה וירק כמו גם על כמות נאותה מכל רכיב. עם חזרת המשק ל'שגרה החדשה', הופסקה רכישת המזון ושבנו להציל ארוחות מבושלות מזינות עבור כל מי שזקוק להן. פעילות תרומת המזון לנזקקים ברחבי הארץ תורמת לשיפור המצב התזונתי שלהם, ובכך גם למערכת החיסון שלהם.

בנוסף, ברוח התקופה, ולאור חשיבות קידום תזונה נכונה דווקא עכשיו, פיתחנו תכנית סדנאות ייחודית המועברת בזום ומיועדת לקהל הרחב, שכן יותר אנשים בישראל מצויים במצב כלכלי לא טוב. בסדנאות לומדים המשתתפים איך לאכול בריא בכל מצב כלכלי. נושאי הסדנאות בתכנית מגוונים: צרכנות חכמה, היתרונות התזונתיים והכלכליים של בישול בבית ושל צריכת קטניות. איך בוחרים לחם בריא, איך מתאימים את הקניה לצרכי הבית, איך מעודדים ילדים לאכול יותר ירקות ועוד ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן