Menu

החוק לעידוד הצלת מזון בישראל עבר בקריאה ראשונה בכנסת

שנתיים מאז שעברה בקריאה טרומית, עברה אתמול הצעת החוק הפרטית לעידוד הצלת עודפי מזון בישראל בקריאה ראשונה. הצעת חוק זו מקודמת במרץ בשנתיים אלו על ידי יוזמיה, חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יחיאל חיליק בר, אורלי לוי אבקסיס ומרדכי יוגב בסיוע לקט ישראל.

מטרת החוק 'לעידוד הצלת עודפי מזון', הידוע בכינויו "חוק השומרוני הטוב" וקיים כבר שנים בארה"ב, היא הגנה על תורמי מזון ועמותות מזון, העומדים בסטנדרטים של בטיחות מזון, מפני תביעה פלילית ואזרחית על תרומותיהם.

food rescue bill

עם השנים, גדלה האוכלוסייה הסובלת מאי־ביטחון תזונתי. עם אוכלוסייה זו נמנים גם ילדים רבים.

גופים שעוסקים בתחום המזון, כגון מסעדות, אולמות אירועים, חדרי אוכל במפעלים, רשתות שיווק ובתי מלון נמנעים מלתרום עודפי מזון שנשארים ברשותם ומעדיפים להשליכם לפח האשפה מחשש שתוטל עליהם אחריות אזרחית או פלילית בשל נזק שייגרם מהמזון שנתרם.

כדי לעודד גופים כאמור לתרום את עודפי המזון שלהם לאנשים הזקוקים לכך, מוצע לקבוע סייג לאחריות אזרחית או פלילית לנזק שנגרם על ידי גופים התורמים מזון לארגונים לחלוקת מזון וכן ארגונים לחלוקת מזון העוסקים בהובלה, החזקה או חלוקה של תרומות מזון.

לעניין זה מבקש החוק להגדיר ארגון לחלוקת מזון כארגון ללא כוונת רווח שפועל, במסגרת מטרותיו, לחלוקת תרומות מזון ויש לו האישורים הנדרשים לפי כל דין להובלה, לאחסון או לחלוקה של מזון. הסייג האמור לא יחול אם הנזק נגרם בפעולה מכוונת או ברשלנות חמורה.

בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית תבחן ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת את האפשרות להחיל את הסייג האמור גם על המדינה, ובכלל זה על צבא הגנה לישראל.

גידי כרוך, מנכ"ל ארגון לקט ישראל: "מדובר בהישג עצום לחברה הישראלית. חקיקה זו תאפשר לתורמים בתום לב לתרום עודפי מזון לא חשש, ותביא להגדלה משמעותית של היצע המזון המועבר לאוכלוסיות הסובלות מאי ביטחון תזונתי. בעקבות פעילותנו בלקט ישראל מצאנו כי העברת הצעת החוק תשלש את כמות תרומת הארוחות המוצלות מספקים שונים, שעד כה נמנעו מתרומה משום שחששו כאמור מתביעות. במילים אחרות, חוק זה יתרום משמעותית לצמצום הרעב בישראל."

ח"כ אורי מקלב: "גופים רבים מעוניינים לתרום מזון, אך בשל הוראות החוק והחשש מכך שיהיו חשופים לתביעות הם נאלצים בכאב להשמיד אותו ולא לתרום למי שבאמת זקוק לכך. אנחנו צריכים לסייע לכל אדם אשר רוצה לתרום ולא לנסות למנוע זאת ממנו."

ח"כ יחיאל (חיליק) בר: "ההצעה הזו מתקנת עוול שנגרם כתוצאה מחוסר מחשבה של הבירוקרטיה בישראל. באמצעות חוק זה אנחנו מורידים את החסם הבירוקרטי ומחזקים את החוסן החברתי של מדינת ישראל."

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן