Menu

חברי הכנסת מציינים את יום המזון הבינלאומי

חברי הכנסת ציינו היום במליאת הכנסת את יום המזון הבינלאומי, החל מדי שנה ב-16 באוקטובר. הנושא נידון במסגרת הצעה דחופה לסדר היום שהוגשה על ידי חברי הכנסת גילה גמליאל, חיליק בר, פנינה תמנו-שטה, יצחק וקנין וזבולון כלפה.

            חבר הכנסת חיליק בר (העבודה) ציין כי ביום המזון הבינלאומי יש להגביר את המודעות למחסור במזון בעולם בכלל ובישראל בפרט. לדבריו "אין אדם בישראל שלא רואה סביבו את התופעה האבסורדית והמצמררת של השלכת טונות של מזון מדי יום בכמויות גדולות." כמו כן, טען כי אנשים רבים בישראל יכולים לעשות שימוש בעודפי המזון המושמדים על ידי מפעלים, מסעדות, רשתות שיווק, אולמות אירועים וכדומה. חבר הכנסת ציין כי כ-שליש מהמזון בעולם מושלך לפח, וכי בישראל הנתון אף גבוה יותר ועומד על קרוב ל-40 אחוזים. בד בבד, שיבח חבר הכנסת את ארגון "לקט ישראל" הפועל מדי יום בשיתוף פעולה עם עמותות על מנת להציל מזון על ידי איסוף עודפי מזון והבאתם לעמותות המחלקות מזון. במקביל, ציין את פרויקט הכריכים במסגרתו מוכנים למעלה ממיליון כריכים בשנה המיועדים לילדים בעיירות פיתוח. חבר הכנסת בר הדגיש כי ביום שישי הקרוב, 18 באוקטובר, יתקיים יום הצלת המזון בישובים רעננה, נהלל וצמח וקרא לקחת חלק באירועי היום.

            חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) אמרה כי לא פעם ראתה אנשים המחטטים בפחים וקשישים המגיעים לשוק בשעת הסגירה על מנת לאסוף את שאריות המכירה. לאור זאת, אמרה כי "חוסר האיזון זועק לשמיים." חברת הכנסת הציגה נתונים לפיהם לאורך שרשרת ייצור המזון ועד צריכתו אובד מזון שכמותו מסתכמת בכ-1.3 מיליארד טון בשנה. אם נאמוד את שוויו, אמרה חברת הכנסת, זה יסתכם בכ-טריליון דולרים. תמנו-שטה ציינה לשבח את ארגון "לקט ישראל" העוסק באיסוף כמויות המזון האדירות על מנת להביאן לבתים הזקוקים לו, ומביא את המזון לפתח בתיהן של משפחות קשות-יום. חברת הכנסת טענה כי הדבר מציל ילדים מתחושת הרעב והעוני והביעה תקווה כי לרגל יום המזון הבינלאומי תעלה על סדר היום הציבורי סוגיית המזון שנזרק.

            חבר הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) טען כי אלפי משפחות בישראל מתקשות לחיות במדינה בשל חוסר ביטחון תזונתי. חבר הכנסת העלה את סוגיית השמדת התוצרת החקלאית ואמר כי הגיש בעבר הצעת חוק למען הפניית חלק מהתוצרת המושמדת לטובת האוכלוסיות החלשות במדינת ישראל. וקנין קרא לממשלה לשתף פעולה עם ארגוני החקלאים על מנת למצוא פתרון לבעיית השמדת התוצרת החקלאית והפנייה למשפחות קשות-יום.

            שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר, השיב בשם הממשלה ואמר כי הנושא שעלה בהצעה לסדר היום הינו נושא חשוב מאין כמותו. עם זאת, טען השר כי אחוזי ההשמדה של תוצרת חקלאית בישראל נמוכים מהנתונים המאפיינים את מדינות המערב. השר התייחס לסוגיית אובדן המזון דווקא בשלב הצריכה הפרטית וציין כי אובדן המזון "ברמת המקרר" הוא תופעה קשה אשר משרדו פועל לשם מציאת פתרונות עבורו. נוסף על כך, הביא השר את דברי שר הכלכלה, נפתלי בנט, שעם משרדו משתף פעולה משרד החקלאות ופיתוח הכפר במציאת פתרונות תחום השמדת המזון בענפי ההסעדה. בנט מסר כי בזבוז המזון קשור קשר ישיר ליוקר המחייה וכי מחיר המזון שנזרק מגולם במחיר המזון הנמכר. בנוסף, ציין השר שמיר את עבודת מנהל המחקר החקלאי במכון הוולקני שהקים זה מכבר צוות העוסק בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות שיקטינו את היקפי בזבוז המזון, ובמקביל ציין את פעולות המדען הראשי הפועל לצמצום תופעת איבוד המזון.

            חברת הכנסת גילה גמליאל (הליכוד), אשר יזמה את ההצעה לסדר היום וניהלה את הדיון כסגנית יושב ראש הכנסת, ביקשה לקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה ובקשתה התקבלה ברוב קולות במליאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן