Menu

יום המזון הבין לאומי בכנסת

סיכום יום המזון הבין לאומי בהובלת ארגון "לקט ישראל" בכנסת.

לראשונה בהיסטוריה, צויין ביום שלישי 4.11.2014 יום המזון הבין-לאומי בכנסת ישראל בהובלתו של ארגון לקט ישראל. במהלך היום ריגשנו עשרות חברי כנסת שהתפעלו והתרשמו מהפעילות המשמעותית של לקט ישראל בתחום של הצלת עודפי מזון.

מטרת היום, המצויין במדינות רבות ברחבי העולם, היתה העלאת המודעות לתופעה של בזבוז המזון והפתרון של הצלת המזון המבוצע על ידי לקט ישראל.

לקט ישראל התארח ב-5 ועדות, שדנו בנושאים של הצלת מזון בישראל, ביטחון תזונתי, איכות הסביבה ועוד, שהובלו על ידי ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו), ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) וח"כ חיליק בר (עבודה).

תמונה1

במרכזו של היום עמדה הצעת החוק לעידוד הצלת עודפי מזון שהונחה (ביום ב' 3.11.2014) בפני הכנסת על ידי שלושת ח"כים אלה. מטרת חוק זה, אשר ידוע בכינויו "חוק השומרוני הטוב" וקיים כבר שנים בארה"ב, היא הסרת אחריות משפטית, אזרחית או פלילית, מגורם שתורם מזון למען מטרות צדקה לעמותות סיוע בתנאי שנשמרות תקנות הובלה ואיחסון של המזון לפי פקודת בריאות הציבור של משרד הבריאות. כיום אוסף ומציל לקט ישראל כמיליון וחצי ארוחות חמות בשנה; בארגון בדקו ומצאו כי העברת הצעת חוק דומה בישראל תגדיל באופן משמעותי את כמות תרומות הארוחות מצד ספקים שונים, שעד כה נמנעו מתרומה משום שחששו כאמור מתביעות. במילים אחרות, חוק זה יתרום משמעותית לצמצום הרעב בישראל.

2

בוועדה שפתחה את היום, ועדת הכלכלה בראשות היו"ר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), הציג סטיבן פרוביזור מהוועד המנהל של לקט ישראל את חזונו של הארגון, וציין את העובדה כי 140 אלף נזקקים מקבלים ממנו מזון. הוא הדגיש את המשמעות של הצלת עודפי מזון והמינוף הכלכלי שבצידה באמצעות השקעה של שקל אחד בלבד ניתן לספק ארוחה חמה בשווי של כ-12 שקלים. ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה כי כמעט 2 מיליון ישראלים חיים בעוני, מתוכם כ-900 אלף ילדים. לדבריה, "לקט ישראל עושים עבודה מצוינת, אבל צריך לדאוג גם לכך שכספים שמיועדים לרווחה אכן יגיעו לייעדם ולא ישמשו לצרכים אחרים." ח"כ חיליק בר הוסיף כי "במדינה שבה אחד מכל 3 ילדים רעב, יש למצוא את הדרך לסייע ללקט ישראל." יו"ר הוועדה סיכם שארגון לקט ישראל יוזמן בעתיד להופיע בועדה הכלכלה שתדון בנושאים רלוונטיים.

3

בוועדת עבודה, רווחה ובריאות שהובילה ח"כ שולי מועלם-רפאלי, היא ציינה ש"כאשר עלה רעיון הצעת החוק לעידוד הצלת עודפי מזון, קיבלנו דלי מים קרים מהמחלקה לייעוץ המשפטי", וכי "ממשלת ישראל מחוייבת לביטחון תזונתי לכל אזרחי ישראל". גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, הציג את פעילות הארגון, והדגיש את המחוייבות של משרד הרווחה לפעילות באמצעות תמיכות ממשלתיות, והקצאת סכום הכסף שהובטח לארגוני הגג. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "עוני הוא מכת מדינה שנובעת ממדיניות. הדבר בא לידי ביטוי בשירותים ציבוריים רבים שהמדינה נסוגה מאחריות עליהם. ניסיונות הכחשת העוני אל מול עבודת הקודש של ארגון לקט ישראל, היא עדות לאוזלת היד של המדינה". סוכם כי ועדת העבודה ורווחה תמשיך לפעול למען הצעת החוק, ולהעברת הכספים ממשרד הרווחה כמובטח.

4

בוועדת פנים וסביבה שהובילה היו"ר ח"כ מירי רגב (ליכוד), היא הדגישה את חשיבות ציון היום בכנסת באומרה כי "הצלת מזון שווה להצלת חיים ואחד העקרונות החשובים הוא השילוב בין אדם לסביבה. רק כשאדם שבע הוא יכול לתרום לחברה ולסביבה. הצלת מזון תורמת לסביבה וסביבה בריאה, תומכת באדם. התפקיד שלנו הוא לעשות כל שניתן שלא יהיה אף רעב בישראל והוועדה תעשה כל שניתן לסייע בעבודה החשובה ובתרומה החשובה לצדק החברתי והסביבתי". אלונה שפר-קארו, חברת הוועד המנהל בלקט ישראל שהוזמנה להתארח בוועדה, סיפרה כי לקט ישראל מתמחה בהעברת מזון ממקומות בהם יש עודף למקומות בהם יש חוסר. בדבריה הדגישה את הבעיה הקיימת בעולם כולו- שליש מהמזון במדינות המפותחות מושלך לפח. בישראל המדובר במזון בשווי 1.3 מיליארד שקל. היא סיפרה כי כיום נתרמות לארגון  מיליון וחצי ארוחות חמות בשנה.

5

בוועדה לזכויות הילד שהובילה היו"ר ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), היה דיון סוער אודות פרויקט הכריכים לילדים של לקט ישראל. ג'וזף גיטלר, יו"ר ארגון לקט ישראל, הציג ברגש רב את הפרויקט. ברכה בך, רכזת מניעה נשירה בבי"ס לילדים בסיכון, העלתה דמעות בעיני הנוכחים כאשר סיפרה על מקרים קשים ביותר בקרב תלמידי ביה"ס בו היא עובדת ועל כך שהכריכים "ממש מחזיקים את ביה"ס". לוי-אבקסיס התרגשה אף היא מן העדות של הרכזת, ותמהה מדוע משרד הרווחה והחינוך אינם משתפים פעולה עם לקט ישראל ומספקים את מספרי הילדים הרעבים ברשויות השונות, בכדי שלכל הפחות יוכל הארגון להגיע לכל אותם ילדים. ג'וזף הסכים עימה באומרו כי "אנו צריכים ללכת מבי"ס לבי"ס ולבדוק כמה ילדים זקוקים לכריכים". לוי-אבקסיס פנתה לנציגות משרדי הרווחה והחינוך שנכחו בוועדה ותקפה אותן בשאלה מדוע אין למשרדים את הנתונים המדויקים, וקבעה כי זהו הצעד הראשון בשיתוף הפעולה בין לקט ישראל למשרדים ממשלתיים. בתגובה לדבריה של נציגת משרד הרווחה, כי המשרד הינו "בעד הפרויקט של לקט ישראל", אמרה בציניות: "ודאי שאתם בעד, הם עושים עבורכם את העבודה!"

6

היא הכריזה בחגיגיות כי "זהו רק דיון אחד מיני רבים בנושא זה, שיהפוך להיות דיון מרכזי במושב הזה, בוועדה שלי. אני דורשת תשובות".

בכנס המרכזי שנערך בחסות יו"ר הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין השתתפו ונשאו דברים כ-20 ח"כ ואורחים נוספים. יו"ר הכנסת דיבר בהתרגשות על פעילות הארגון, וסיכם כי היה כמובן עדיף אם לא הינו צריכים לקיים יום כזה בכנסת. היו"ר אדלשטיין הבהיר כי אין חשוב ממנו בתקופה זו של מצוקה בתחום יוקר המחייה, והצורך לטפל בבעיה, בין היתר באמצעות הצלה של מזון שקיים ולולא הפעילות ייזרק.

7

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג פנה בדבריו לממשלה למשרדי הרווחה והאוצר והפציר בהם להעביר סוף סוף את סכום הכסף שהובטח לעמותות הגג (ארגון לקט ישראל וארגון לתת) שיוכלו להרחיב את הפעילות המבורכת שהן עושות כבר למעלה מעשור מכספם של התורמים הנדבנים.

8

חברי כנסת רבים אחרים מכל הקשת הפוליטית, מהקואליציה ומהאופוזיציה ברכו את לקט ישראל, התרשמו מהפעילות שנעשת על ידי אנשים טובים ומקצועיים, ונרתמו לתמוך בחוק שיעודד הצלת עודפי מזון ויעזור לנזקקים ולאיכות הסביבה.

10

בוועדה שסגרה את היום, ועדת חוץ ובטחון שניהל ח"כ איתן כבל (עבודה), הוא שיבח את חשיבותו של ארגון לקט ישראל וציין כי הארגון מתארח בוועדה בשל העניין שיש לועדה בהצלת מזון מבסיסי צה"ל. גידי כרוך, הציג את הפעילות של איסוף ארוחות חמות מצה"ל שהתחדשה לאחרונה. גידי דיווח שכיום נאספות כ- 12,500 ארוחות מידי חודש מ-25 בסיסים, ויש אפשרויות ותוכניות התרחבות.

9

בוועדה התארח רמ"ט אט"ל, תא"ל נחמיה סוקל, שסיפר על שיתוף הפעולה שנרקם בחודשים האחרונים בין צה"ל ללקט ישראל. צה"ל לא העביר עודפי מזון ללקט ישראל בשנים האחרונות בשל החשש מתביעות על הרעלת מזון. לאחרונה החל שיתוף הפעולה המבורך ואף יצא במכרז הקורא לעמותות נוספות לאסוף מזון ישירות מצה"ל או דרך לקט ישראל.

9

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן