Menu

צליאקים? רגישים/נמנעים מגלוטן? כך תעשו את זה נכון ותשמרו על הבריאות

תחליפי המזון ללא גלוטן הפכו בשנים האחרונות ממוצרים שקשה למצוא לנפוצים וזמינים יותר. קיימים תחליפים רבים לקמחים, עוגיות, דגני בוקר, מאפים ועוד, אשר בחלקם הגדול מכילים עמילנים (גלוקוז) וחומרים לייצוב ולשיפור הטעם והמרקם, כך שהם מעובדים מאוד ופחות בריאים לנו.

אז איך אפשר לאכול מוצרים ללא גלוטן ועדיין לעשות את זה בריא?

1) להעדיף דגן שלם שנקי מגלוטן והינו מוצר גולמי, למשל: קינואה, כוסמת, טף, דוחן או דורה, תירס, אורז, ואף תפוחי אדמה או בטטות שיכולות לשמש כתחליף פחמימה נטול גלוטן. מומלץ לחפש את הדגנים הארוזים, או כאלה המסומן עליהם שהם נקיים מגלוטן, ולהימנע מקנייה בתפזורת.

2) אם אי אפשר להשתמש בדגן השלם כמו שהוא, כדאי לבחור בהכנה ביתית ולהעדיף שימוש בתחליפים שמכילים גם סיבים וגם חלבון צמחי הדומים למוצרים המכילים גלוטן – הרי הוא חלבון החיטה. למשל: קמחי מקור כמו קמח טף, קמח קינואה וקמח כוסמת. קמחים אלו מכילים את הדגן המלא עם הקליפה. אפשרות נוספת היא להשתמש בקמחי קטניות כמו קמח חומוס, קמח עדשים וקמח סויה שמכילים כמות גבוהה של מינרלים, ויטמינים, סיבים וחלבון. ומה לגבי שיבולת שועל? היא מכילה חלבון, סיבים ומינרלים. מאפים שמשלבים קמח שיבולת שועל הם בעלי טעם עדין וטעים. צליאקים שאינם מגיבים לשיבולת שועל נקייה מגלוטן, ניתן ורצוי לבחור ולהשתמש בה.

3) אכילה מחוץ לבית- חשוב להקפיד על סביבה נקייה מגלוטן (במקרה של צליאק) ובחירה של תחליפים עם כמה שפחות רכיבים לא מוכרים. ישנם מקומות שמכינים דברים מיוחדים כמו לחמי מחמצת ללא גלוטן, עושים שימוש בקמחי מקור וכדומה. גם אם תתפנקו מידי פעם במאפה מעובד אך טעים, הכל בסדר, גם ההנאה חשובה!

באופן כללי כדאי לשמור על תזונה מגוונת ובנוסף לדגנים המלאים לאכול בארוחה גם ירקות ופירות, העשירים בוויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון, מקורות לשומנים בריאים כמו אגוזים, אבוקדו ושמן זית, ומקורות לחלבון כמו עוף, ביצים, טופו, קטניות ועוד.

טיפים פרקטיים למטבח:

  •  אם עוד לא ניסיתם להכין בבית טורטיות ולחם מכוסמת ירוקה, ממש כדאי לכם לנסות!
    הכוסמת הירוקה לא מדיפה את הריח וטעמי הלוואי כמו הכוסמת הקלויה (החומה) ולאחר השרייה וטחינה היא יוצרת בלילה נהדרת ושימושית למגוון מתכונים בריאים ונטולי גלוטן!
  • שניצלים ביתיים ללא גלוטן : ניתן לטחון קורנפלקס צהוב פשוט, ללא גלוטן (כזה ללא תוספת סוכר) ביחד עם תבלינים, וליצור פירורי לחם ללא גלוטן בצורה פשוטה. הטעם נהדר.
  • מתכונים לטורטיות בריאות יש בשפע ברחבי הרשת, כשהן עשויות ממגוון רחב של דגנים נטולי גלוטן כמו בטטה וקוואקר, קינואה, חומוס, כוסמת, ודגנים מושרים אחרים.

מתכון לטורטייה מקמח חומוס שמומלץ לנסות

באדיבות גיל אבידור אלוני, בלוגרית אוכל, כתבת בריאות ומרצה

מצרכים:

  • חצי כוס קמח חומוס
  • ביצה
  • חצי כוס מים/חלב צמחי
  • כפית שמן זית
  • רבע כפית מלח
  • תבלינים (לא חובה אבל כדאי): רבע כפית כורכום, רבע כפית כמון, רבע כפית פפריקה

הוראות הכנה:

מערבבים את כל הרכיבים יחד עד לקבלת תערובת אחידה. יוצקים על מחבת עם מעט שמן/תרסיס שמן, ומטגנים משני הצדדים. ממלאים את הטורטייה בכל מה שאוהבים, מגלגלים ואוכלים. 

למתכונים נוספים של גיל חפשו באינסטגרם: eatsgil

הכתבה נכתבה בשיתוף התזונאיות של לקט ישראל

4 תגובות

  1. שלום רב
    תודה רבה על כתבה נפלאה ! ממש נהנית לקרוא את הכתבות שלכם בנושאים כל כך חשובים ומעשיים , כתבות שמעודדות תזונה בריאה עם דגש על הכנה ביתית מחומרי גלם .
    יישר כח על שנטלתם את הנושא החשוב הזה עליכם בנוסף לעבודה המבורכת בלקט ישראל.
    דר ברוריה שר
    דיאטנית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1)

  2. שלום רב ,
    באמת שכל הכבוד שהקמתם אתר. שמושי מאוד . בהמתנה לטיפים חסכוניים . כמו – מתכונים עם חלבונים , או סידן . טיפים לבריאות. מניעת בזבוז מזון . וכו'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן