Menu

מחנכים ומספקים תזונה נכונה לנזקקים

סמדר הוד-עובדיה, מנהלת תחום תזונה ובטיחות מזון בלקט ישראל מעניקה לנו הזדמנות ללמוד על תזונת הנזקקים בישראל, הפעילויות והאתגרים הניצבים בפני המחלקה. במסגרת תפקידה, אחראית סמדר הן על האיכות התזונתית והן על בטיחות המזון, המועבר לאלפי נתמכים בישראל.

"תמונת המצב כיום, של האוכלוסייה אשר מקבלת את המזון המוצל, אינה פשוטה " מספרת סמדר. "מדובר בחתך אוכלוסייה במצב סוציו אקונומי נמוך, הסובלת מהיעדר בטחון תזונתי. חשוב להבין שבקרב השכבות החלשות אין גישה סדירה למזון בריא, וכן חסרים הידע והמודעות בנושאי תזונה נבונה והשפעתה על הבריאות. תזונתם מתבססת בעיקר על פחמימות, דלה ברכיבים תזונתיים חיוניים כגון חלבון, ברזל, סידן וויטמינים, ועשירה ברכיבים תזונתיים מזיקים כמו סוכרים, שומני טרנס ועוד. למצב זה יש השלכות חמורות על הבריאות".

תמונת המצב כיום, של האוכלוסייה אשר מקבלת את המזון המוצל, אינה פשוטה " מספרת סמדר. "מדובר בחתך אוכלוסייה במצב סוציו אקונומי נמוך, הסובלת מהיעדר בטחון תזונתי.

“אנו בלקט ישראל הבנו כבר לפני שנים את חשיבות איכות המזון שאנו מספקים לאוכלוסיות המוחלשות, ופועלים ללא הרף בכדי לספק עודפי מזון ראויים ומזינים. שכן, בטחון תזונתי משמעו אספקה קבועה של מגוון בריא של מזונות. רבות מעמותות המזון יעדיפו לספק מזון כלשהו, רק בכדי למלא את בטנם של הנתמכים, ולעיתים קרובות על חשבון מזון בריא ומזין. בממוצע שנתי, 99% מהמזון המסופק מלקט ישראל, מוגדר כבריא. כחלק מהמאמץ "להבריא" את תזונת הנתמכים, התקבלה בארגון החלטה אסטרטגית, במהלך השנה האחרונה, להפסיק את הצלת המזון מהתעשייה, שחלקו אינו מזין."

"במאמץ להעריך את איכות המזון המועבר לנזקקים, פיתחנו בלקט ישראל מדדים חודשיים. לדוגמא, מדד המזון הבריא בודק כמה אחוז מהמזון הנכנס למחסני הארגון משתייך לקבוצות מזון הנחשבות חיוניות ובריאות. הסיווג התזונתי מתבצע על ידי תזונאית מוסמכת ובהתאם להנחיות של משרד הבריאות. בשנת 2016 אחוז מדד זה עמד על 94% כאשר ברבעון האחרון של 2017, מדד המזון הבריא היה 100%, בזכות השינוי האסטרטגי שנעשה."

"חלוקת מזון לאוכלוסיות מוחלשות חייבת לקחת בחשבון גם ערכים של בריאות ויש להשקיע יותר בהסברה ובהעלאת מודעות" טוענת סמדר. באמצעות תכנית "תזונה לחיים", המתקיימת בארגון שנים רבות, אנו מקנים ידע וכלים לתזונה נבונה ובריאה לנתמכים. במסגרת התוכנית מועברות סדנאות לאוכלוסיות מוחלשות, בהנחיית תזונאיות מוסמכות. הסדנאות נערכות בארבע שפות: עברית, ערבית, אמהרית ורוסית. במהלך הסדנאות נחשפים המשתתפים לעקרונות ולידע בנושאים הקשורים לתזונה נבונה בתקציב מוגבל. כמו כן, הם חווים הכנת מאכלים משותפת ולומדים איך להכין למשפחותיהם ארוחות מזינות, טעימות וזולות. אנו מתמקדים בנשים ומשפחות צעירות, מתוך אמונה כי אלו יוכלו ליצור שינוי אפקטיבי לאורך זמן. כחצי שנה לאחר הסדנא, נערך סקר בקרב המשתתפים בכדי לבחון את השינוי שיצרה הסדנא וללמוד את הצרכים המשתנים של הנתמכים."

חלוקת מזון לאוכלוסיות מוחלשות חייבת לקחת בחשבון גם ערכים של בריאות ויש להשקיע יותר בהסברה ובהעלאת מודעות.

"מבחינתי, הגורם החשוב ביותר במערכת הוא הנתמך. אין תחליף לתחושת הסיפוק שממלאת אותי כאשר אני מבינה שהסדנא מצליחה ליצור שינוי משמעותי בחייה של משפחה שלמה: החל מבחירת המצרכים בחנות וכלה בהקפדה על ארוחות משפחתיות. הידיעה שהצלחנו להשפיע ולו במעט על חייה של עוד משפחה, מרגשת אותי."

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן