Menu

שוכחים את הקשישים

שוכחים את הקשישים, מאת דוברת לקט ישראל, באתר מאמרים

בכל יום שלישי בבוקר ממתינים הקשישים במרכז היום לקשיש "השלושה" של האגודה למען הקשיש בבת ים למשאית של לקט ישראל, אז הם יודעים שיוכלו לקחת עימם הביתה אספקה של פירות וירקות לכל השבוע. "אני לוקחת איתי הביתה מידיי שבוע עגבניות, תפוחי אדמה, פלפלים, מלפפונים, גזר, ענבים או אבטיח.  מה שמקבלים פה – מבורך.  אנחנו אף פעם לא יודעים מה יביאו, אבל מחכים למשאית.  לאחר שאני קונה תרופות לא נשאר לי מספיק כסף לירקות ופירות. זה פשוט נהדר שאנו מקבלים את השירות הזה. " אמרה יוכבד, המגיעה באופן קבוע למרכז.

כמותה, 170 קשישים מגיעים למרכז היום לקשיש "השלושה" בבת ים שם הם מקבלים ארוחות חמות, טיפול אישי, מגוון פעילויות העשרה, אוזן קשבת ואת היכולת להישאר חלק מהקהילה אותה הם מכירים כה טוב. אך קשישים רבים לא זוכים לכך, הם נותרים מאחור – עבורם הגעה למרכז יום היא חלום רחוק.

איילת סער, המנהלת את מרכז היום "השלושה" יותר מ-14 שנים חושפת כי ברשימת ההמתנה כ- 30 קשישים. "מאוד עצוב שקשישה ניצולת שואה בת 92 מתחילה לבקר אצלנו רק בתחילת יולי, כאשר היא עברה וועדת קבלה כבר בדצמבר.  פשוט כי אין מקום."

"התחושה היא שהמדינה בוחרת לשכוח את הקשישים. לצערי הרב שום דבר לא משתנה ואף מחריף – חוק ההסדרים עומד להפוך את גמלת הסיעוד המציעה טיפול ביתי, מרכז יום, סופגנים, לחצני מצוקה ועוד לגמלה בכסף. הקשיש יקבל את הכסף או גרוע מכך – יהיו מצבים רבים בהם המשפחה  שלו תשתמש בה לצרכיה שלה. אסור שזה יקרה. הסעיף בחוק ההסדרים הקובע שהחל מה-1.1.2014 קשישים סיעודיים הזכאים לגמלה יקבלו אותה רק בכסף ולא בעין (כשירות דרך חברת הסיעוד) יפגע בראש ובראשונה בקשישים.  כיום, במתן שירותים בעין, הזקן הוא לא המעסיק הישיר של המטפל, על כל הכרוך בכך (כולל הימנעות מחשיפת הזקנים לתביעות בנושאי יחסי עובד-מעביד).  מה יקרה כשהדבר ישתנה?"

"הרי הניסוי שבעקבותיו משנים את החוק, אשר ארך 5 שנים, בדק כ-12,600 קשישים זכאי חוק סיעוד.  רק 1,200 מתוכם ביקשו לקבל גמלה בכסף!  ואסור גם לשכוח שברגע שתיפסק הגמלה בכסף, ייפסק הפיקוח המקצועי על הקשיש ומתן מענה מידי הולם לצרכיו (כולל אבחון של מצבי אלימות וסיכון). בבת ים, עיר בה אחד מתוך כל חמישה תושבים הוא קשיש,

למעשה העיר בה חיים הכי הרבה קשישים בישראל, אנו נחשפים לקושי העצום של חיי הקשישים."

עוד הוסיפה: " מצבם הסוציו-אקונומי של הקשישים בעיר מאוד נמוך.  אחוז מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה הוא פי שניים וחצי מהממוצע הארצי בישראל.  מעל 60% מהמשפחות המטופלות ע"י מחלקת הרווחה הן קשישות.  אחוז מקבלי גמלת הסיעוד מכלל האוכלוסייה הוא פי שניים מהממוצע הארצי (כ-6,000 קשישים).  אלו מספרים שקשה מאוד להתמודד איתם בשטח, גם עם מחלקה לרווחת הקשיש אשר מאוד פעילה ומסורה לתושבי העיר."

"בעיר יש בסך הכול 3 מרכזי יום לקשישים תשושים (ואגף יחיד בעיר, הנמצא במרכז היום "השלושה", אשר נועד לקשישים בתהליך דמנטי).  כולם מלאים, עם רשימות המתנה!  אמנם יש תכנית אב חדשה בעיר להקמת 3 מסגרות נוספות לקשישים, והכיוון הוא בהחלט חשוב וחיובי, אבל לקשישים של "היום" אין את הלוקסוס לחכות כמה שנים עד שהמקומות הללו ייפתחו."

"יש להוציא את התיקון לחוק הסיעוד מחוק ההסדרים, ולאפשר לזקן לבחור בין גמלה בעין (הקיימת כיום) וגמלה בכסף, תוך יצירת ובניית כלים לצורך פיקוח ובקרה על הזקנים המקבלים קצבה בכסף."

"חוק ההסדרים צריך לבוא ולעזור לקשישים שלנו, ולא לפגוע בהם.  לאפשר להם לחיות את שארית חייהם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

הצטרפו לעשרות אלפי אנשים שכבר מקבלים מאיתנו עדכונים שוטפים על פעילויות הארגון וכיצד ניתן לסייע.

עקבו אחרינו

סדנאות תזונה בריאה

זה בריא גם לכיס שלנו

לפרטים והרשמה לסדנאות התזונה של לקט ישראל

הרשמו כאן

שילחו ברכה
והצילו ארוחה

שילחו כרטיסי ברכה מקוונים למשפחה וחברים וסייעו לנו להציל מזון

ריכשו כרטיסי ברכה מקוונים

בשבילכם אלה אגורות

בשבילם אלה ארוחות

עגלו אגורות בכל רכישה בכרטיס האשראי למען הצלת ארוחות

עגלו לטובת לקט
לקט ישראל

לקט ישראל

דילוג לתוכן